الجزء

الجزء السابع من رواية أمنية الزين للكاتبة هاجر حسين

التشويق يزيد أكثر وأكثر ووصلنا لمرحلة فاصلة كثيراً من الأحداث المشوقة في رواية أمنية الزين للكاتبة العبقرية هاجر حسين، هيا سريعاً لنبدأ التعرف علي تفاصيل الجزء الجديد ونري ماذا سيفعل أبطالنا فيه، ومدي التسارع الكبير في الأحداث الذي يزيد متعة القراءة أكثر، هل أنت مستعد ؟ إذا هيا بنا لنبدأ دون أي مقدمات .

الجزء السابع من رواية أمنية الزين للكاتبة هاجر حسين

مريم:-طلقني

مراد بصدمه:-نعم انتي بتقولي ايه

مريم:-زي ما سمعت كده طلقني

مراد:-طيب اهدي كده وقوليلي في ايه

مريم:-والله انا هاديه جدااا، بس عايزه اطلق ها سمعتني

حنان داخالت:-يطلقك ليه يا مريم

مريم:-اهو كده انا مش عايزه اكمال فياريت يطلقني

مراد:-وانا مبطلقش……وسابهم وخارج

حنان:-مراد استني، حلو كده يا مريم، ليه كده

مريم:-انا عارفه بعامل ايه وهو دااه الصح

حنان:-صح ايه، صلحي اللي عاملتيه يا مريم ……وسابته وخارجه

•••••••••

ساره:-انتي بتقولي ايه، ازاي اتجوز وكمان غصب عني لا انا مش موافقه

وليد:-بت في ايه احنا مش بنخيراك اصلا انتي هتقابليه النهارده

ساره:-لا ده مستحيل

كريمه:-ايه اللي مستحيل ده غصب عنك…وقربت منه ومساكت شعرها، فاهمه

ساره بالم:-فاهمه

وليد:-مابجيش غير بالعين الحمراء

كريمه:-يلا جاهزي نفسك

ساره:-طيب

••••••••

زين:-حبيبتي اللي زعلانه

سحر:-كانت في الشركه ولا فين

زين:-طيب ما انتي عارفه

سحر:-اااه كانت عندها صح

زين:-اي ده انتي بتراقبيني

سحر:-كلامت مراد وقالي انك مجيتش

زين:-ما انا ما شوفتوش

سحر:-والله، لا انت كانت عند كاميليا

زين:-ااه يا امي واهو متاخرتش

سحر:-يا زين انت بتتعب نفسك سيبك من ابوها وشغله

زين:-طيب يا امي قريب ان شاء الله، فين امنيه

سحر:-لما نشوف يازين امنيه فوق

زين:-طيب انا هطلع اشوفه

سحر:-ماشي
………
زين طلع مالقيش امنيه في الاوضه راح اوضته لقيها قاعده علي السرير وبتعيط و ماسكه صوره في اديها

زين:-احم مالك يا امنيه

امنيه بخضه:-مفيش ..في باب علي فكره

زين قرب منه:-مكنتش اعارف انك هنا انا كانت بشوفك هنا ولا لا بتعيطي ليه

امنيه بدموع:-باباوماما وحشوني اووي

زين:-الله يرحمهم وبعدين انتي مش قاعده في الاوضه بتاعتي ليه

امنيه لسه بتعيط:-عادي

زين قرب منه وحضنها:-مش عايز اشوف دموعك يا امنيه ممكن كفايه بقا

امنيه بعدت عنها:-طب حسب النار تلسعك،ممكن اللي حصل ده ميحصلش تاني

زين:-ليه ما انا جوزك

امنيه:-احم ما احنا اتكلامنا وقولنا جوازنا علي ورق وبس فبلاش نعدي اي حدود

زين:-ماشي يا امنيتي

امنيه:-يا ايه

زين:-يا امنيه

امنيه:-لا انت مقولتش كده

زين:-يبقا سمعتي غلط يلا تعالي ننزال نتغدا

امنيه:-لا انا ماليش نفس انا هكلام مريم وابقا انزال

زين:-ماشي كلاميها وانزالي مستنيكي

امنيه:-ماشي……زين خارج وامنيه رانت علي مريم
:-روما وحشاني اووي عامله ايه

مريم:-الحمدلله

امنيه :-ايه ده مالك يابنت صوتك متغير ليه في ايه

مريم:-مفيش انتي عامله ايه

امنيه:-مش عليا يا مريم قولي في ايه مراد زعلك ولا ايه

مريم عيطت
امنيه:-مريم في ايه قلقتيني عليكي بالله عليكي قولي في ايه

مريم:-مراد وصالني الجامعه وشوفنا واحده هناك سلمت عليه وانا سبتهم وبعد المحضره شفتها وسالته قالت كانو مجوزين عرفي وطالقه من اسبوعين

امنيه:-طيب ما ممكن تكون بتقول كده

مريم:-هتقول ليه كده يا امنيه

امنيه:-ما يمكن تكون بتحب مراد و عايزه تفارق بينكم

مريم:-هيي متعارفش ان انا مراته و بعدين هتفضح نفسه ليه

امنيه:-اهو قولتي بنفسك، يعني لو هو جد الكلام ده مش هتقول لحد، ولول عارفه انك مراته مكنتش قالتلك

مريم:-خلاص انا هخاليها يطلقني

امنيه:-متتسرعيش يا مريم واجهيه وشوفيه هيقول ايه

مريم:-ماشي يا امنيه هحاول

امنيه:-ماشي ياروحي ربنا يقدملك اللي فيه الخير،وبعدين عادي يعني

مريم:-هتعملى إيه لو زين

امنيه:-عادي علشان مش بحبه وهنطلق

مريم بضحك:-هتعملي ايه لو دخل عليكى وإترمى في حضنك وبيعيط ويقولك مراتى التانية ماتت

امنيه:-مايهونش عليا زعله هاخليه يحصلها

مريم:-هههه ضحكتيني وانا مليش نفس اضحك والله ما انتي مش بتحبيها يابنتي الله

امنيه:-اهو هو كده، يلا بقا سلام

مريم:-سلام……امنيه قفالت ونزالت
……
سحر:-تعالي يا حبيبتي كلي

امنيه:-حاضر …وقاعدة

ادم:-منوره يا امنيه

امنيه:-بس ياض متكلامنيش

ادم:-ليه بس انا عمالت ايه

امنيه:-لا ولا حاجه ما انت بتكلامني بمزاجك

ادم:-معلش الصبح كانت قلقان علي ساره

سحر وزين:-ساره مين

امنيه:-ليه ماله

سحر:-استني يا امنيه بس قلقان علي ساره ليه

ادم:-انا مقولتش ساره انتو سمعتو غلط

سحر:-احنا اتلاته برضو

ادم بتوتر:- هي كان في ااه اتخانقت مع واحد و راحة القسم وكان لازم اروحله

سحر:-طيب ليه هي كويسه طيب

ادم:-ااه كويسه

امنيه:-انا هروح اكلامه

زين:-كلي وبعدين كلميها

امنيه:-طيب
وبعد شويا زين اكل وخد قهوته وراح المكتب وامنيه راحت وراه

امنيه وقفت علي الباب:-زين عايزه اتكلام معاك ممكن

زين:-تعالي يا امنيه

امنيه داخالت:-هـ هو مراد بيحب مريم

زين:-اقعدي، ااه بيحبها بس ليه بتسالي

امنيه:-هاا عادي

زين قام وقاعد علي الكرسي اللي قدامه:-اكيد في حاجه يا امنيه مش هتسالي وخلاص

امنيه:-هما اتخانقوا ومريم عايزها يطلقه

زين:-تعارفي السبب ولا لا

امنيه:-اه لا

زين:-في ايه يا امنيه انا اول مره اشوفك متوتره كده

امنيه:-انا عادي جدا

زين:-طيب قولي اتخانقوا ليه

امنيه:-طيب مش لازم تقوله ان انا قولتلك

زين:-ماشي ،قولي

امنيه:-مراد كان متجوز عرفي صح

زين:-مين قال كده

امنيه:-مريم واللي كان متجوزه قالتله كده

زين:-طيب كان يعني مش متجوز دلوقت غيرها

امنيه:-نعم يعني كان متجوز بجد

زين:-طيب احنا مالنا يا حبيبتي سبيهم يحالو مشاكلهم مع بعض

امنيه:-لا والله يعني يبقا متجوز و يتجوزه ليه…وبعدين ايه حبيبتي دي

زين:-طيب هو حرام يعني

امنيه:-لا بس لو كان قالها قبل ما يجوزه كانت هتبقا عارفه احسن ما تعارف بعد ما كتبو، وبعدين ده جواز عرفي حرام

زين:-طيب لو انا مكانه هتعمالي ايه

امنيه:-لا انا بحبك ولا انت بتحبني فهيبقا عادي لكن هما بيحبو بعض

زين:-اه صح طيب انا هتجواز

امنيه:-فاكر تعامله بس

زين:-ما انتي لسه قايله عادي

امنيه:-طلقني وتجواز عادي،انا هروح اشوف ساره

زين:-ماشي ………امنيه خراجت وزين ران علي مراد

مراد:-ايوه يا زين في حاجه

زين:-ايه ام الداخله دي

مراد:-ما اكيد هتقولي شغل ومش شغل

زين:- مالك

مراد:-مفيش عادي

زين:-لا والله عليا انا يا مراد

مراد:-اما اكيد عارفت و متصل علشان كده

زين:-ااه عرفت بس متصل علشان اقولك قولت ليه لامي ان مجيتش الشركه ما انا قايلك لو سالت في اي وقت اني جيت تقوله ايوه

مراد:-يعني انت مش عارف امك دي بتجيبها بطريقه تانيه وبتواقعني

زين:-ماشي المهم روح لمريم وتكلام معاها براحه

مراد:-ما انا عارف انا الكلام وصلك، عموما ماشي هروح بس انا معارفش زعلانه من ايه

زين:-ندي يا غبي

مراد:-علشان سلمت عليه

زين:-لا ندي قالت انكم كانتو متجوزين ، ادي اخرتها ياخويا

مراد:-هو دااه اللي كانت خايف منها، عقبالك يا صحبي

زين:-غوررر يلاا ،وانا اللي قولت لازم اقولك ، هقولك ايه غير تستاهل ادي اخرات رغبتك

مراد:-انت معالم واحنا منك بنتعالم وبعدين انا كدا وانت شغال

زين:-كانت بفاكر اساعدك بس ماتستهلش …وقفل في وشه

••••••

ساره:-لا ومليون لا مش موافقه داااه قد بابا حرام عليكم

كريمه:-الراجل شريكي شايفه قالك اللي انتي عايزه هيعاملو دااه غير فلوسه

ساره:-اااه ما انتي بصه للفلوس وبس حرام عليكي مش كدا

كريمه:-اخرسي يابنت انا خلاص وافقت

ساره:-ايه وافقتي دي، انا مش موافقه انا اللي هجوز مش انتي

كريمه:-مش انتي اللي هتمشي ………وسبتها وخارجت

•••••••••

حنان:-ادخل يا مراد

مراد:-عامله ايه يا امي

حنان’-الحمدلله يابني

مراد:-فين مريم

حنان:-في اوضته

مراد:-قوليله عايز اتكلام معها

حنان:-حاضر يا بني
……
حنان:-مراد عايز يقابلك يا مريم

مريم:-وأنا مش عايزه أقابل حد لوسمحتي يا ماما

مراد:- سيبينا لوحدنا شويه يا أمي

حنان:- حاضر يا أبني ربنا يريح بالكم……وخرجت

مراد:-ياريت مراتي حبيبتي تكون عقلت وشالت فكره الطلاق من دماغهاا

مريم:الفكره ده عمري ما هشيلهاا من دماغي يا مراد

مراد:-ليه يا مريم، ممكن نتكلام طيب

مريم:-انا عايزه ورقه طلاقي لو سمحت وكل واحد يروح لحاله وكفايه اوي لحد كدا

مراد:-طيب مش هتسمعيني

مريم:-لا

مراد:-طيب عايزه ايه وانا اعملوا

مريم:-وعد

مراد:-وعد

مريم:-طلقني

مراد:-لا طلاق لا يا مريم انا ما صدقت بقيتي ليا اصلا طيب انا عايز اتكلم معاكي يامريم وبلاش عصبيه

مريم بنرفزه:-انا مش عايزه اتكلم مع حد وتطلقني بالذوق بدل ما اخليك تطلقني بالعافيه

مراد:-والله ده اللي هو ازاي طيب مش هطلقك يامريم ووريني بقي هتخليني اطلقك ازاي

مريم:-وعدتني علي فكره

مراد:-عادي انا هحداد معاد الفرح مع ماما هااا

مريم:-انت ايه معندكش دم حرام عليك

مراد:-مقبوله منك يا حبيبتي، مريم مش عايز اعمال حاجه ونندام عليها

مريم:-هتعامل ايه يعني هتضربني

مراد:-لا هعمل كدا…وقرب منها وباسها من شفايفها بحب

مريم ذاقته و وشها احمر :- انت واحد سافل و قليل الادب و معندكش دم

مراد:-ليه دي بوسه صغيره يا روما،بصلحك الاه

مريم:-تصدق انك قليل الادب و مشفتش ساعة رباية

مراد:-انتي ايه اللي جرالك ،مالك ، لسانك طول كده ليه

مريم:-مالكش دعوه ويلا اطلع برا

مراد:-مش همشي من هنا غير لما تبوسيني

مريم:-ابوسك ايه بقولك طلقني

مراد بغضب:-مش هطلق يا مريم الفرح الخميس الجاي …وخرج

حنان:-هاا يامراد عقلت

مراد:-لا بس الفرح الخميس الجاي كيف معارفش اتصرفي معاها انتي بقا سلام

حنان:-سلام يابني

•••••••
في صباح اليوم التالي

امنيه صيحيت لقيت لسه نايمة في حضنه:-ايه ياربي الكسفة اللي زي الزفت اللي أنا فيها دي

زين:-أجيبلك قسيمة جوازنا عشان تصدقي إنه عادي والله وإني جوزك مش واحد صاحبك

امنيه:-احم انت صاحي وبعدين مينفعش كده والله

زين شده لحضنه اكتر:-عادي انا جوزك وبعدين انا بحب كدا

امنيه:-نعم هو ايه ده ما تنساش انن هنطلق يا زين

زين بعد عنها و واقف:-عارف يا امنيه وانا قولتلك علشان تتعودي علي كدا مش اكتر

غيرو هدومهم ونزاله وقاعدو يفطاره

سحر:-مش هتسافر يا زين انت وامنيه

امنيه:-نسافر فين

سحر:-تقضو شهر العسل

امنيه:-عسل ايه لا طبعا

سحر:-في اي يا امنيه ا……قطعه زين

زين:-انا كلامت امنيه في الموضوع دااه يا امي وهي رافضة قالت لا مش عايزه اروح مكان

سحر:-ليه بس كده

امنيه:-انا حابه اكون معاكم هنا

سحر:-ماشي يا بنتي اللي يرايحك

زين:-انا هروح الشركه

سحر:-وانا مش هخاليك تروح

زين:-والله هروح الشركه علشان مراد مش هيروح

سحر:-ماشي

امنيه:-زين

زين:-امممم

امنيه:-انا هروح اشوف مريم

زين:-طيب ما تكلاميها

امنيه:-تلفونه مغلق

زين:-طيب تعالي اوصالك

امنيه:-لا انا هروح كمان شويا

زين:-ماشي براحتك، المهم خاليا السواق يوصالك

امنيه:-ماشي

••••هاجــــــر حســين••••

ساره:-انا كويسه مفيش حاجه

ادم:-طيب عيونك مالها حد من اهلاك زعلاك

ساره:-لا

ادم:-ساره قولي في ايه علشان مش هسيبك

ساره:-انا هروح المدرج

ادم:-لسه فضل نص ساعه،قولي في اي

ساره دموعه نزالت:-امي و وليد عايزين يجوزوني لي واحد قد بابا

ادم:-ازاي دااه وانتي مرافضتيش ليه

ساره:-انت شايفني موافقه ولا فرحانه انا مش موافقه طبعا هما بصين علي فلوسه وبس مش بيبوصه لبنتهم

ادم:-طيب اهدي كده وانا هتصراف

ساره:-شكرا يا ادم مش عايزه مشاكل

ادم:-ايه شكرا دي انا هق……سما قطعت كلامه

سما:-دومي وحشتني

ادم:-ازيك يا سما

سما:-الحمدلله مالك يا ساره

ساره:-مفيش عن اذنكم ……ومشيت

سما:-ايه يا ادم مش هتيجي تطلبني من اهلي ولا ايه

ادم:-اطلبك ليه

سما:-ايه انت مش بتحبني وعايز تجوازني

ادم:-انا، مين قالك كدا

سما:-مش وقت هزار يا ادم انا بتكلام جد

ادم:-سما انا كانت معجب بيكي مش اكتر لكن دلوقت عادي خلاص ده مش حب

سما:-بس انا حبيتك يا ادم

ادم:-عن اذنك عندي محاضرة……وسابها ومشي

سما:-مش مشكلة يجي غيرك

•••••••••
مريم :-هي ماما مش صحيت ليه بدري زي كل يوم اروح اشوفه لتكون تعبانه………وداخالت

مريم:-ماما انتي لسه نايمه

حنان بتعب:-مش قادره ……وغمضة عيونه

مريم بخوف:-طيب خدتي الدواء …ماما.ماما
مريم جريت ورانت علي مراد

مراد:-كانت عارف انك هتكلاميني

مريم بعياط:-الحقني يا مراد

مراد:-في ايه يا مريم

مريم:-ماما ماما تعبانه

مراد:-اهدي انا هجيب الدكتور وهاجي سلام

وبعد شويا وصل مراد هو ودكتور
والدكتور كشف عليها

مراد:-ايه الاخبار يا دكتور

الدكتور:-…………

يتبع………..

لقراءة الجزء التالي : الجزء الثامن من رواية أمنية الزين للكاتبة هاجر حسين

لقراءة الجزء السابق : الجزء السادس من رواية أمنية الزين للكاتبة هاجر حسين

للإطلاع علي فهرس اجزاء الرواية : جميع اجزاء رواية أمنية الزين كاملة للكاتبة هاجر حسين

جميع الحقوق محفوظة للكاتبة هاجر حسين .

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى