الجزء

الجزء السادس من رواية أمنية الزين للكاتبة هاجر حسين

بقدومك إلي الجزء السادس فأنت قطعت شوطاً مميزاً في الرواية وهذا شيء رائع جداً ويدل علي حبك الكبير للرواية ولإبداع الكاتبة هاجر حسين، لذلك هيا بنا لنكمل قراءة الأحداث داخل الرواية لنعرف ماذا سيحدث من تطورات جديدة وحلوة بين الابطال أم سيحدث مفاجأة من العيار الثقيل ؟ هذا ما سنعرفه في تفاصيل الجزء فهيا بنا .

الجزء السادس من رواية أمنية الزين للكاتبة هاجر حسين

ادم:-ساره………ساره لما شافته جريت
وفضلت تجري وادم فضل يجري وراها

ادم:-ساااره بصي قدااامك …جري بأقصي سرعه وسحب ساره جامد ناحيتو

ادم بخوف:-ساره انتي كويسه صح فيكي حاجه

ساره بدموع:-انا كويسه يا ادم كويسه

ادم حضنها :-خوفتيني عليكي يا ساره

ساره:- لو سمحت ابعد عني خالص

ادم بعد عنها:-اسف، بس في ايه بتعيطي ليه ومشيتي من غير ما تقوليلي ليه

ساره:-مافيش ……وكانت هتمشي مساكها

ادم:-انا بكلامك يا ساره ردي عليا ، حد زعالك

ساره:-لا، بس انا عايزه امشي

ادم:-طيب تعالي اوصالك

ساره:-لا انا هروح عند امي

ادم:-لا هوصالك الشقه

ساره;-لاا خلاص كده

ادم:-هو في ايه يا ساره انتي زعلانه مني في حاجه ولا ايه

ساره:-لا ابداا

ادم:-طيب يلا تعالي اركابي عربيتي علشان اوصالك

ساره:-طيب

•••••••
حنان:-مش كفايه كده يا ولد ويلااا نمشي

مريم:-اااه يلا نسلم علي امنيه ونمشي

مراد:-يلا بس هو ايه الجمال داااه يا ماما دااه انتي احلي من مريم

حنان:-طيب يلاا قدامي يا بكاش

مراد:-طيب والله قمر ،بقولك ايه ما تقدامو الفرح شويه

مريم:-لا لا انا ممكن اخاليه سنه

مراد:-نعاااام ،سنه ايه يا حبيبتي هو حلو 3 شهو مقبوله مش صح يا ماما

حنان:-ده قرار مريم يا مراد

مريم:-حبيبتي ايوه كده

مراد:-ماشي

حنان: -مبروك ياولد ربنا يسعدكم يارب

زين:-الله يبارك فيكي

امنيه:-الله يبارك فيكي يا ماما

مريم حضانت امنيه:-مبروك يا ميمو

امنيه:-الله يبارك فيكي يا مريم عقبالك ياارب

مراد:-مبروك يا زين………وحضانه

زين:-الله يبارك فيك عقبالك

مراد:-ياااارب يااارب ، يلا نمشي بقا سلام يا زين

زين:-سلام……… مشي مراد ومريم وامها

سحر:-مش كفايه كده يا اولاد

زين:- لما تمشي كل المعازيم يا ماما

سحر:- ما هم مش هيمشي غير لما انتم تدخلوا

زين ماسك ايد امنيه:- يلا يا امنيه

امنيه:-ماشي ………زين شال امنيه وكل الموجود سقف

امنيه:-يخرب بيتك نزالني

زين:-هنزلك جوه علشان الناس بس… و دخل بيها الفيلا وطلع بها لحد الشقه

امنيه:-بقولك ايه كفايه كده ونزالني

زين:-ليه

امنيه:- ايه اللي ليه انت حبيت كده ولا ايه

زين نزلها قدام باب الشقه:-اهو نزلتك

امنيه ماشيه رايحه اوضتها زين مسك ايديها:- رايحه فين

امنيه:-ايه رايحه فين دي رايحه اوضتي طبعا

زين:-هو ايه ام العبط دااه انا جوزك

امنيه:-طيب وبعدين يعني

زين:-هتنام في اوضتي

امنيه:-انت مش بتحب حد يدخله ادخلها ليه انا

زين ماسكه من ايديها وسحابها:-لا انتي مراتي فعادي …… ودخلو

امنيه:-والله مينفعش كده

زين:-ما تحلفيش طيب يلا ادخلي غيري هدومك واتوضي علشان نصلي

امنيه:-ماشي بس مش هصلي معاك

زين:-ليه بقا يا امنيه

امنيه:- لا مش هصلي معاك مش دي صلاه الزوجيه دي

زين:-هههه دي صلاه مباركه لينا ف اننا اجتمعنا و شملنا اتلم

امنيه:-طيب ما احنا هانطلق فبلاش

زين:-قولتلك روحي غيري هدومك و اتوضي

امنيه:-طيب ……… ودخلت غيرت هدومها و اتوضة وخرجته وكان زين مستنيها وكان في سجدتين صلاه على الارض وصلوا من غير كلام امنيه مخلتوش يحط ايده ع راسها و يقول الدعاء

••••••••••
ادم واقف علي الباب

ادم:-عايز اعارف في ايه

ساره:-مفيش

ادم:-والله ،طيب كانتي بتعيطي ليه

ساره:-عادي، مش لازم تعارف

ادم:-مش عايزه تقولي ليه

ساره:-وانت مهتم ليه

ادم:-فضول مش اكتر

ساره:-طيب يلا امشي علشان مش هقولك

ادم:-اممم ماشي يا سارسور

ساره:-امشي يلاااا

ادم:-بفاكر ابات هنا

ساره:-متبقاش رخم بقا مش عايزه اقفل الباب في وشك يلا امشي

ادم:-طيب عايز اعارف يا ساره كانتي بتعيطي ليه، قالك خالينا اخوات ولا ايه

ساره:-ياريت

ادم:-ياريت ايه، انتي تعارفي حد يابت

ساره:- احم انا عايزه انام

ادم:-مش همشي قولي انتي مرتبطه بجد

ساره:-اااه عندك مانع ولا ايه

ادم:-لا خالص بس مين هو وعارفتيه ازاي

ساره:-هو في ايه انت مهتم اوي كده ليه

ادم:-طيب يا ساره انا همشي اقفلي الباب كويس..ومشي
..
ساره لنفسه:-لازم اتقل عليك يا ادم لازم ابعد عنك وان شاء الله هقدار

في عربية ادم:-طيب ليه انا اضايقة ليه مهتم ان اعارف عنها كل حاجه…………اكيد علشان ساره زي اختي وحباب اعارف مش اكتر
•••••••••
امنيه:-هنام فين

زين:- امنيه النهارده فرحنا يعني انتي عارفه هتنام فين

امنيه:- جوازنا على ورق وبس يا زين

زين:-ماشي يا امنيه اللي يرايحك

امنيه:- ما قلتش برده هنام فين

زين:- هنام علي سرير واحد علشان احنا هنا مش لوحدنا

امنيه:- نعم هنام مع بعض؟ وانت فاكر اني هخليك تلمسني ولا تلمس شعرة مني حتي لو هنام بس جمب بعض

زين:-هو انتي عبيطه يا بنت ما لسه متنيله قائله ان الجوازنا هايبقى على ورق بس، مش انا اللي اخذ حاجه غصبا

امنيه:-تمام …………دخلت لبست بجامه قطن طويله
وعليها رسومات كرتون وخرجت وزين كان نايم علي السرير وصدره عريان وعضلات صدره برزه وبطنه السداسية بمظهرها الجذاب

امنيه:-ايه داااه انت هتنام كده

زين:-ااااه عندك مانع

امنيه:-اااه ياريت تلبس هدومك

زين:- انا حر وبرتاح كدة
انتي ماكلتيش حاجه طول اليوم انا جبتلك الاكل

امنيه:-وانت عرفت منين اني ما اكلتش

زين:-احم ماما اللي قالت روحي كلي

امنيه:-طيب وانت مش هتاكل

زين:-لا هاكل ………وقام لبس اتشرت وبدا اكل امنيه خلاص وخده في حضنه

امنيه بتحاول تبعد:- ابعد عنى متحاولش تلمسنى

زين:-تؤتؤ مش هبعد

امنيه:-ودااه ليه ان شاء الله

زين:-علشان تتعودي علي كده

امنيه:-نعم ازاي يعني

زين:-علشان لو حضانتك قدام حد متتخضيش

امنيه:-يا برودك ياخي

زين:-طيب نامي واسكتي

امنيه:-مش بعارف انام و حد لمسني

زين حضنها جامد:-لا ما انتي هتتعودي وهتعارفي

امنيه:-اففف

زين حضنها جامد:-بت متزهقنيش اهدي كده ونامي

امنيه:-غبي

زين:-لحظي انك في حضني هااا

امنيه:-هتعامل ايه يعني

زين:-نامي يا امنيه نامي

••|•••|•••|•|••|

في اليوم التالي صاحي زين علي رانت تلفونه
وامنيه فاتحت عيونه وكانت لسه في حضانه وبعدت عنها زين مساك الفون وكان واحد من الـ شغالين في الفيلا

زين:-في ايه يا عصام

عصام:-مرات حضرتك خارجت امبارح متاخر وجات الفجر

زين بعصبيه:-طيب ما قولتش ليه امبارح

عصام:-محبتش ازعاجك يا باشا

زين:-ماشي اقفل……… وقفلا

امنيه:-في ايه

زين:-مشاكله في الشغال

امنيه:-اهااا طيب ……وبعدين داخالت الحمام تاخد شاور وبعد شويا خرجت كانت لابسه بنطلون ابيض وبلوزه سوده كات

زين:-ايه اللي انتي لابسه دا

امنيه وهي بتسرح شعره:-انا حره البس اللي يعجبني

زين مسك امنيه من ايديها وضغط عليها جامد وقرب منها وبص ف عنيها وقال:-كنتي بتقولي ايه يا امنيه مسمعتكيش

امنيه بتحدي:-بقولك انا حره

زين بعصبيه وضغط اكتر:-لأ ده كان قبل ما نتجوزي بعد ما اتجوزنا مبقتيش حره فاهمه

امنيه:-الجوازه دي وقت و هينتهى و كل واحد هيروح لحاله فـ ليه عامل كأننا متجوزين عن حب وانا معرفش

زين:-مش حره فاهمه ولا لا

امنيه:-

زين بحده:-مسمعتش ردك

امنيه بخوف:-فاهمه

زين:-نتعدل هااا ويلاا غيري هدومك

امنيه:-حاضر سايب ايدي………سابه وبعد عنها

زين وهو داخال الحمام:-استنيني لما اخرج

امنيه:-ليه بتخاف

زين:-اسمعي الكلام وما تنزاليش

امنيه:-طيب

••••••

ساره بتصحي من النوم علي صوت الفون
ساره:-ايوه يا ماما في ايه

كريمه:-انتي فين يا زفته مش قولتي انك هتروحي عند ابوكي

ساره:-عايزه ايه

كريمه:-اتكلامي كويس يابنت وقولي انتي فين

ساره:-عند واحده صحبتي، بس ليه ،ومن امتي وانتي مهتم و بتسالي كده

كريمه:-الساعه 3 تكوني هنا

ساره:-لــيه

كريمه:-اسماعي الكلام ……وقفلات

ساره:-اففف استغفر الله العظيم هتكون عايزه ايه يعني ، انا هروح الجامعه وبعدين ابقا اروحله

•••••••••

حنان:-يلااا يا مريم مراد مستنياكي تحت من بدري

مريم:-خلاصة اهووو يلا سلام

حنان:-سلام
……………
مراد:-ما لسه بدري

مريم:-معلش صحيت متاخير

مراد:-ذنبي ايه انا ياربي

مريم:-بتقول حاجه

مراد:-لا خالص ياروحي اركابي

مريم:-طيب

مراد:-بعد ما تخالصي ابقا كلاميني علشان اجي اروحك

مريم:-انا هروح الشركه

مراد:-لا مافيش شغال تاني

مريم:-وده ليه ان شاء الله

مراد:-اهو كده

مريم:-ما انت كانت رافض كده ايه اللي غير رايك

مراد:-انا عايزك تروحي ومش عايزك تروحي

مريم:-عايزني اروح ليه ومش عايزني اروح ليه

مراد:-عايزك تروحي علشان اشوفك طول اليوم ومش عايزك تيجي علشان بغير عليكي ومش عايز حد يشوفك غيري

مريم:-والله

مراد:-وحياتك، ما تجيبي بوسه

مريم:-طيب سلام طيب متتعبش نفسك وتيجي هروح في تاكس

مراد:-بت بتغيري في الموضوع ليه

مريم:-مراد انا وصالت

مراد:-عارف، استني اوصالك………ونزاله الاتنين وكانه مشايين وسمع صوت

:-مراد

لف مراد ومريم
حضنتها:-مراد عاامل ايه وحشتني اووووي والله فينك

مراد بعد عنها:-ندي،انا الحمدلله انتي عامله ايه

ندي:-انا كويسه فينك شهر بحاله مش بشوفك ولا بتسال
..مريم شافت الوضع كده سابتهم ومشيت

مراد:-مشغول، عن اذنك……وبيبص حوليه علي مريم وبيران :-فينك يا مريم

مريم:-داخالت الجامعه وانا دلوقت في المدوج ،لما اخلاص ابقا اكلامك سلام.وقفلات

••••••••

خراج زين وكانت امنيه ماسكه الفون ولما طلع

امنيه:-عايزه اعارف مش عايزني انزال ليه

زين بيظبط نفسه قدام المرايا:-هننزال ما بعض عايز كل حاجه طبيعي قدام امي

امنيه:-طيب، يلا بقا

زين:-يلااا …………مساك اديها ونزال

سحر:-صباحيه مباركة يا اولد

زين وامنيه:-الله يبارك فيكي يا ماما

سحر:-انا كانت هطلع لكم الفطار دلوقت

امنيه:-مش لازم تتعبي نفسك يا ماما

سحر:-طيب يلااا تعاله افطاره ………قاعده وبدااا يفطاره

ادم نزال:-صباح الخير

الكل:-صباح النور

سحر:-تعال افطار

ادم:-لا انا هروح الجامعه

سحر’-مالك شكلك قلقان

ادم:-مفيش يا ست الكل

سحر:-لا فيها انت مش بتطلع من غير فطار دااه انت مباركتش لخوك حتي

ادم:-مبروك يا زين

زين:-الله يبارك فيك عقبالك
…ادم ماسك الفون وبيران علي ساره

امنيه:-ايه ده انت مش شايفني ولا ايه

ادم:-معلش يا امنيه مبروك

امنيه:-انا مش علي كلمة مبروك دي ايه فين اخويا حبيبي

ادم:-لما ارجع ، سلام ……وخرج

امنيه:-سلام ،انا مش هروح الجامعة ولا ايه

سحر:-في عروسه تسيب جوزه تاني يوم جوازهم وتروح الكليه

امنيه:-هما 3ساعات وهراجع

سحر:-بعد اسبوعين ابقا روحي

امنيه:-طيب…………زين وقف وكان خارج

سحر:-رايح فين

زين:-هروح الشركه ومش هتاخر

سحر:-لا مش هتخرج لمده اسبوع

زين:-نعم، ليه يعني ،وبعدين انا مش طفال قولتلك مش هتاخر

سحر:-وانا قولت لا

زين بصوت عالي:-يا امي والله مش هتاخر

سحر:-عالي صوتك كمان يا زين اظهر نسيت ان انا امك

زين:-لا يا امي منستش بس سبيني و مش هتاخر

سحر:-براحتك

زين:-مبحبش أشوفك مكشرة طيب

سحر:-يلا روح شركاتك

زين:-ماشي هروح ولما اجي هصالحك ……وخرج

امنيه:-معلش يا ماما اكيد عنده شغال مهم دااه حتي جالو تلفون الصبح

سحر:-ماشي ،قوليلي بقا اتعامل معاكي ازاي امبارح

امنيه:-احم كويس،انا هطلع اجيب تلفوني

سحر:-ماشي يا امنيه

••••••
ادم لما شاف ساره جري عليها

ادم:-ساره

ساره:-نعم

ادم:-مش بتفتحي ليه

ساره:-ما سمعتش التليفون

ادم:-طيب، ايه الشنطه دي

ساره:- هامشي ماما كلامتني لازم امشي

ادم:-ليه

ساره:-مش عارفه،بس كانت بتران ليه

ادم:-الحراس قال انك خارجتي بشنطه

ساره:-ايه دااه انت بتراقبني

ادم:-مش كده بس كانت خايف عليكي مش اكتر

ساره:-طيب انا همشي عايز حاجه

ادم:-لا مش عايز، لو في اي حاجه كلاميني

ساره:-ماشي

سما:-ادم ازيك عامل ايه

ادم:-الحمدلله

ساره:-طيب انا همشي سلام

ادم:-اوصالك

ساره:-لا شكراا …………ومشيت

سما:-ايه يا دومي يعني مش بتسال

ادم:-معلش مشغول عن اذنك

سما:-ليه كده يا ادم، تعال بس نتغداء سوا متكسفنيش بقا

ادم:-ماشي يلاا

………

كاميليا:-ايه ده العريس بنفسه هنا لا مش معقوله

زين:-مش معقوله ليه

كاميليا:-انك تسيب حبيبت القلب وجيلي

زين:-لا ما انا همشي تاني

كاميليا:-اااه طيب

زين:-كانتي فين امبارح

كاميليا:-مين انا

زين:-اااه انتي، وجيتي الفجر كمان

كاميليا:-الله الله ده انت مرقبني بقاا

زين:-اااه هااا كانتي فين

كاميليا بدموع:-كانت بتمشي شويا من ام الخنقه اللي انا فيه

زين:-ومخنوقه ليه انتي عايشه عايشها غيرك بيحلم بيه

كاميليا:-ااااه صح لما يبقا جوزي وحرامني من حاجات كتير واتجوازني علشان شغال و مش بشوف معها يوم حلو مفيش يوم قضانه زي اي اتنين مجوازين وغير دااه كله روحت اتجوزت عليا و مستكتر عليا اخراج اشم هواء

زين:-نفس كلامك كل مره ومفيش حاجه هتتغير

كاميليا:-يابرودك يا اخي هو قلبك ده ايه مش بيحس

زين ضربه بقلم ومساكه من شعره:-انت تفتكري ان نايم علي وداني ولا اي لا يا شاطره انا مركز معاكي اووي وعارف كل حاجه بتعامليه

كاميليا:-ابعد كده ا انا معمالتش حاجه علشان تضربني

زين بصوت عالي:-اخراصي مش عايز اسمع صوتك ومش عايزك تخارج برا البيت انتي فاهمه

كاميليا:-فاهمه فاهمه………سابه وخارج
…………
زين:-انت متاكد من اللي قولته

عصام:-ايوه والله يا باشا

زين:-طيب عايزك تفتح عينك كويس واي حاجه تعارفه تكلامني

عصام:-حاضر يا باشا

••••••••••
مراد:-ماله مريم يا ماما

حنان:-جات يا بني من برا منهاره ومتكلامتشي وقفلت الباب حاوالت معها مش بترد علشان كدا كلامتك

مراد قام و وقف قدام الباب:-مريم …ردي عليا يا مريم اتفتحي واللا اكاسر الباب

حنان:-اكسر يابني المهم نشوفه ليكون حصله حاجه
مراد كاسر الباب ومريم كانت قاعده علي السرير بتعيط
جريو عليه

حنان:-مالك يا مريم فيكي ايه

مراد:-مالك يا مريم بتعيطي ليه……ردي يا مريم عليا

مريم بدموع:-مفيش حاجه ممكن تسبوني لوحدي

حنان:-مالك يا مريم، انا هروح اجبلك كوباية مياه و انتي احكي لمراد بتعيطي ليه ………وخرجت

مراد مساك اديها:-مالك يا مريم

مريم سحبت اديها:-اطلع براا مش عايزه اشوفك

مراد استغرب:-هو في ايه يا مريم

مريم بصوت عالي:-اعارف لنفسك اطلع برااا ياله

مراد:-طيب في ايه فهميني

مريم:-طلقني

مراد بصدمه:-نعم ………

يتبع ………….

لقراءة الجزء التالي : الجزء السابع من رواية أمنية الزين للكاتبة هاجر حسين

لقراءة الجزء السابق : الجزء الخامس من رواية أمنية الزين للكاتبة هاجر حسين

للإطلاع علي فهرس اجزاء الرواية : جميع اجزاء رواية أمنية الزين كاملة للكاتبة هاجر حسين

جميع الحقوق محفوظة للكاتبة هاجر حسين .

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى